Προτάσεις για το Κυκλοφοριακό της Καλαμπάκας

Εκτύπωση

kalampakaΔυο λύσεις προτείνoνται  στην Κυκλοφοριακή μελέτη που συνέταξε και κατέθεσε στη Δημοτική Αρχή ο συμπολίτης μας Συγκοινωνιολόγος κ. Αθανάσιος Τσιάνος, σχετικά με το Κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης μας.

Η μελέτη έχει ως εξής:

Η Καλαμπάκα, από κυκλοφοριακής άποψης, παρουσιάζει τις γνωστές παθογένειες των ελληνικών πόλεων, δηλαδή οδούς περιορισμένου πλάτους, στενά πεζοδρόμια γεμάτα εμπόδια, μη ιεραρχημένο οδικό δίκτυο, διαμπερείς κινήσεις μέσα από κεντρικές περιοχές, μη επαρκές οδικό δίκτυο, παράνομες και οχλούσες σταθμεύσεις.

Όπως διαπιστώθηκε στα πλαίσια της ανάλυσης οι κυκλοφοριακοί φόρτοι στο βασικό οδικό δίκτυο δεν είναι τόσο υψηλοί που να δικαιολογούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα που παρατηρούνται στην πόλη. Οι επιβαρημένες συνθήκες κυκλοφοριακής λειτουργίας οφείλονται στην παράνομη στάθμευση κατά μήκος των οδών Τρικάλων και Βλαχάβας καθώς και σε κρίσιμα σημεία του βασικού οδικού δικτύου, στη διαμπερή κίνηση διαμέσου του κέντρου της πόλης παρά την ύπαρξη της οδού Πίνδου, στην έλλειψη ενός συστήματος μονοδρόμων κύριων οδών, στην έλλειψη ελέγχου των προσβάσεων στο κύριο οδικό δίκτυο και στην κυκλοφοριακή οργάνωση και γεωμετρία ορισμένων βασικών κόμβων.

Πιο συγκεκριμένα τα κύρια προβλήματα που εντοπίστηκαν είναι τα ακόλουθα:

ΣΧΕΔΙΟ 1 - ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΙΕΡΑΡΧΗΣΗ ΚΑΙ ΚΥΚΑΟΦΟΡΙΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

ΣΧΕΔΙΟ 2 - ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟΙ ΦΟΡΤΟΙ ΣΧΕΔΙΟ 3 - ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΦΟΡΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ 4 - ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ

Τα βασικά σημεία που προκύπτουν από την ανάλυση των στοιχείων της απογραφής στη ζώνη κεντρικής περιοχής είναι τα ακόλουθα:

Στην εξεταζόμενη περιοχή λειτουργεί άτυπα ένας δημόσιος υπαίθριος χώρος στάθμευσης (Αγορά) εκτός οδού, χωρητικότητας 75 περίπου οχημάτων ο οποίος παρουσιάζει πληρότητα κάτω του 50%. Αξίζει να σημειωθεί πως ο χώρος στάθμευσης δεν είναι διαμορφωμένος, δεν συνοδεύεται από κατάλληλη σήμανση και πως την ημέρα αιχμής (Παρασκευή) ο χώρος αυτός φιλοξενεί μέρος της λαϊκής αγοράς και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες στάθμευσης της περιοχής.

ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Η πρόταση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων συνοδεύει την επιθυμία της δημοτικής αρχής για ανάπλαση της κεντρικής περιοχής. Δηλαδή δεν αποτελεί μια μελέτη που βελτιώνει απλά και μόνο τις κυκλοφοριακές ροές των οχημάτων, αλλά εντάσσεται μέσα σε ένα γενικότερο σχεδιασμό με στόχο την ανάδειξη, την αισθητική αναβάθμιση και την αύξηση της βιώσιμης κινητικότητας της πόλης.

Για την αντιμετώπιση των διαπιστωμένων προβλημάτων και στα πλαίσια της αστικής ανάπλασης της πόλης απαιτείται η λήψη συγκεκριμένων μέτρων διαχείρισης της κυκλοφορίας στο σύνολο της περιοχής μελέτης και όχι αποσπασματικές παρεμβάσεις.

Επιγραμματικά και στις δύο λύσεις (1 και 2) προτείνονται τα εξής:

1. Μονοδρόμηση της οδού Τρικάλων (ως είσοδο στην πόλη) από το Διβάνι έως την οδό Σιδηροδρόμου με την εφαρμογή ενιαίας διατομής, η οποία θα περιλαμβάνει νησίδα πρασίνου, (ποδηλατόδρομο), διευρυμένα πεζοδρόμια, μία λωρίδα κυκλοφορίας οχημάτων και μια σειρά θέσεων στάθμευσης. Επιτυγχάνουμε με τον τρόπο αυτό αύξηση του χώρου πεζών, αισθητική αναβάθμιση, σκίαση με δέντρα, αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού (αποτρέπουμε την παράνομη στάθμευση). Δίνουμε σημασία πρωτίστως στη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και στη πεζή μετακίνηση και δευτερευόντως σε εναλλακτικές μορφές μετακίνησης όπως με το ποδήλατο.

2. Πεζοδρόμηση της οδού Τρικάλων από Βλαχάβας έως Σιδηροδρόμου. Επιτυγχάνουμε μείωση της διαμπερούς κυκλοφορίας, μείωση των πραγματοποιούμενων κινήσεων στον κόμβο του Δημαρχείου και της Εθνικής τράπεζας. Σύνδεση των δύο Πλατειών (Δημαρχείου και Ρήγα Φεραίου) με πεζόδρομο, σύνδεση του με διευρυμένα πεζοδρόμια με την πλατεία Δημουλά, αναβάθμιση όλης της περιοχής, πιο φιλική πόλη για τον επισκέπτη.

3. Δημιουργία Θέσεων επιβίβασης και αποβίβασης τουριστικών λεωφορείων μπροστά από το Δημαρχείο και την Εθνική τράπεζα. Οι σταθμεύσεις των λεωφορείων θα γίνονται σε άλλο χώρο π.χ. στην ΔΕΗ (Μετεώρων) ή στον ΟΣΕ.

4. Μονοδρόμηση της οδού Καστρακίου προς Καστράκι. Ο αντίδρομος της θα γίνεται μέσω της οδού Μετεώρων. Κυρίως επιτυγχάνουμε ότι η κύρια κίνηση πλέον από το Καστράκι θα κατευθύνεται προς Πίνδου και δεν θα εισέρχεται στο κέντρο της Καλαμπάκας εκτός αν έχει προορισμό το κέντρο. Επίσης επιτυγχάνουμε μείωση των κινήσεων στον κόμβο, δυνατότητα αισθητικής αναβάθμισης και ανάπλασης της οδού Καστρακίου, αποτροπή της παράνομης στάθμευσης που εμποδίζει την κυκλοφορία των οχημάτων, αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας της κατεύθυνσης προς Καστράκι. Σε περίπτωση που διατηρηθεί ως διπλής κατεύθυνσης οδός, επιβάλλεται η επέκταση της κεντρικής νησίδας στο στενό τμήμα της Καστρακίου (από την οδό 28ηζ Οκτωβρίου έως τον κυκλικό κόμβο) προς Καστράκι έως την οδό 28ης Οκτωβρίου (για περίπου 20μ) με σκοπό την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης.

5. Μονοδρόμηση της οδού Ιωαννίνων από Μετεώρων έως Πίνδου με πρόβλεψη εισόδου από την οδό Πίνδου για το Ξενία. Επιτυγχάνουμε μείωση των κυκλοφορούντων οχημάτων στο συγκεκριμένο τμήμα, τα οποία τα κατευθύνουμε στην οδό Πίνδου ως κεντρική αρτηρία. Επιτυγχάνουμε μείωση των πραγματοποιούμενων κινήσεων στον κόμβο Μετεώρων - Ιωαννίνων και επομένως καλύτερη λειτουργία του κόμβου.

6. Ο κόμβος Μετεώρων - Πίνδου αναβαθμίζεται και γίνεται είσοδος στην πόλη. Κρίνεται σημαντική η διάνοιξη της οδού Μετεώρων νότια της Πίνδου. Επί της Μετεώρων πάνω από την ΔΕΗ μπορεί να δημιουργηθεί ένας χώρος στάθμευσης. Ουσιαστικά εμποδίζουμε τις διαμπερείς κινήσεις και τις μεταφέρουμε εκτός κεντρικής περιοχής. Με κατάλληλη πληροφοριακή σήμανση καθοδηγούμε τον οδηγό-τουρίστα είτε στο χώρο στάθμευσης στην Αγορά είτε στη ΔΕΗ είτε αλλού.

7. Η οδός Σιδηροδρόμου και η οδός Κονδύλη (το νότιο τμήμα της) μονοδρομείται. Επιτυγχάνουμε ένα ζεύγος μονοδρόμων που δημιουργεί μια κυκλική πορεία Σιδηροδρόμου - Πίνδου- Κονδύλη - Τρικάλων.

8. Η οδός Χατζηπέτρου στο τμήμα της από Σιδηροδρόμου έως Χαρ. Τρικούπη εξυπηρετεί τις αντίθετες κινήσεις της οδού Τρικάλων αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα λειτουργήσει ως κύριο δίκτυο, διότι δεν μπορεί να αναλάβει υπερτοπικές κινήσεις. Αν το τμήμα της οδού Τρικάλων από Χαρ. Τρικούπη έως το Διβάνι ήταν διπλής κατεύθυνσης τότε θα λειτουργούσε ως κύριο οδικό δίκτυο. Με την λύση που προτείνουμε θα μπορούσαμε να την διαμορφώσουμε και ως ήπιας κυκλοφορίας.

9. Προτείνονται οι εξής υπερυψώσεις καταστρώματος επί της οδού Τρικάλων:

Επισημαίνεται ότι το υπερυψωμένο οδόστρωμα θα έχει διαφορετικό υλικό από την άσφαλτο (π.χ. κυβόλιθο)

10. Πεζοδρόμηση της οδού Οικονόμου από Χατζηπέτρου έως Αβέρωφ. Δημιουργείται ένας άξονας ροής πεζών από τα ΚΤΕΛ έως την οδό Βλαχάβας και σύνδεσή της με τον Πεζόδρομο της οδού Τρικάλων

11. Πεζοδρόμηση ή μετατροπή σε ήπιας κυκλοφορίας της οδού Σοφοκλέους. Σε περίπτωση μετατροπής της σε ήπιας κυκλοφορίας θα πρέπει να προβλεφθεί διάδρομος κίνησης οχημάτων κατοίκων στον πεζόδρομο της Τρικάλων στο τμήμα από Σοφοκλέους ως Βλαχάβας.

12. Η Αγίου Στεφάνου προτείνεται να διαπλατυνθεί σε τμήμα της.

13. Προτείνεται χώρος στάθμευσης μεταξύ του 3ου Δημοτικού Σχολείου και του Διβάνι

14. Διαμόρφωση κόμβου Αγ. Στεφάνου - Τρικάλων.

15. Ο χώρος στάθμευσης στην Αγορά να παραμείνει ανοικτός και την Παρασκευή.

16. Αν είναι δυνατή ενοικίαση οικοπέδου για χώρο στάθμευσης στην περιοχή Κονδύλη-Τρικάλων - Μετεώρων - Πίνδου

17. Απαιτείται Νέος σηματοδοτούμενος Κόμβος Σιδηροδρόμου-Πίνδου και τροποποίηση των σηματοδοτούμενων προγραμμάτων στους υπόλοιπους υφιστάμενους.

Ειδικότερα στη Λύση 1:

Τα οχήματα που κινούνται επί της οδού Τρικάλων στο τέλος της, μπορούν να κινηθούν είτε αριστερά προς Σιδηροδρόμου - Πίνδου (με προορισμό Τρίκαλα, Καστράκι, Ιωάννινα, Δημαρχείο) είτε δεξιά προς την οδό Κονδύλη ( με προορισμό Αγορά, Αγ. Βησαρίωνα κτλ).

Η Βλαχάβας είναι μονόδρομος έως τη Φειδίου με αντίδρομο την Ράμμου

Τα πλεονεκτήματα της λύσης αυτής είναι ότι γίνεται άμεση σύνδεση της Τρικάλων με τον Χώρο στάθμευσης Αγορά και τις πάνω περιοχές. Επίσης ο κόμβος στην Εθνική τράπεζα λειτουργεί χωρίς διασταυρούμενες κινήσεις.

Τα μειονεκτήματα είναι ότι δημιουργείται περιπορεία για κάποιον, ο οποίος θέλει να κατευθυνθεί από την οδό Τρικάλων στο Δημαρχείο, αφού θα πρέπει αναγκαστικά να βγει στην οδό Πίνδου. Επίσης κάποιος ο οποίος θέλει να κατευθυνθεί από το Δημαρχείο προς την Εθνική Τράπεζα θα πρέπει να ακολουθήσει την εξής διαδρομή: Ιωαννίνων- Μετεώρων - Πίνδου- Κονδύλη. Δηλαδή η περιοχή δυτικά και ανατολικά του προτεινόμενου πεζοδρόμου συνδέεται με μεγαλύτερη περιπορεία από ότι στην Λύση 2.

Ειδικότερα στη Λύση 2:

Δημιουργείται ο κύριος οδικός άξονας Τρικάλων - Σιδηροδρόμου- Πίνδου - ΤΡΙΚΑΛΑ / ΚΑΣΤΡΑΚΙ / ΙΩΑΝΝΙΝΑ

Δημιουργείται ο δευτερεύων οδικός άξονας Τρικάλων - Σιδηροδρόμου- Χατζηπέτρου- Ροδου - Βλαχαβας - Κονδύλη

Δημιουργείται ο δευτερεύων οδικός άξονας Βλαχάβας (από Αγ. Βησαρίωνα ή από Δημαρχείο) - Κονδύλη - Σιδηρόδρομου - Χατζηπετρου (αριστερά ή δεξιά)

Η οδός Μασούτα γίνεται ήπιας κυκλοφορίας.

Η οδός Βλαχάβα είναι διπλής κατεύθυνσης από την οδό Κονδύλη έως την οδό 25η Μαρτίου

Ο χώρος στάθμευσης Αγορά εξυπηρετείται από την οδό Βλαχάβας και η έξοδος πραγματοποιείται μέσω της Κονδύλη - Σιδηροδρόμου - Πίνδου (καλύτερη έξοδος σε σχέση με την Λύση 1)

Λιγότερες περιπορείες σε σχέση με τη Λύση 1.

Τα βασικά πλεονεκτήματα της λύσης 2 αυτής είναι ότι η κυκλική πορεία Σιδηροδρόμου- Χατζηπέτρου- Ρόδου - Βλαχάβας - Κονδύλη εξυπηρετεί καλύτερα τις τοπικές κινήσεις και συνδέει τις περιοχές εκατέρωθεν του προτεινόμενου πεζόδρομου. Η Ράμμου από Κονδύλη έως Πίνδου προτείνεται να γίνει ήπιας κυκλοφορίας δημιουργώντας μια περιοχή με πεζοδρόμους και οδούς ήπιας κυκλοφορίας.

Το βασικό μειονέκτημα της λύσης 2 είναι η αύξηση φόρτων της Χατζηπέτρου στο τμήμα της από Σιδηροδρόμου έως Ρόδου. Οι φόρτοι στην ώρα αιχμής μπορούν  και να διπλασιαστούν (από 100 ΜΕΑ στα 200ΜΕΑ). Για αυτόν τον λόγο πιθανότατα να χρειαστεί διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της Χατζηπέτρου (στο συγκεκριμένο τμήμα της) με κατάργηση της μιας σειράς στάθμευσης με σκοπό την αύξηση της ασφάλειας των πεζών μετακινήσεων (η Χατζηπέτρου σε ορισμένα σημεία έχει μικρό πλάτος πεζοδρομίου).

Αθανάσιος Τσιάνος - Πολιτικός Μηχανικός - Συγκοινωνιολόγος Ε.Μ.Π

Share